Udžbenici na webu

.hr webklinciobrazovanje

Prijedlog Večernjaka da se udžbenici stave na web ne rješava osnovni problem, a to je njihova dostupnost učenicima čiji su roditelji slabijeg imovnog stanja. Takvi učenici najvjerojatnije nemaju računalo na kojem bi mogli pregledavati taj udžbenik, a sumnjam da obitelji s više učenika imaju onoliko računala koliko i djece pa da svako dijete može učiti koliko želi. Drugi problem je što su udžbenici za niže razrede osnovne škole uglavnom radnog tipa (učiteljica mojeg djeteta kaže da djeca mogu vratiti samo 30% dobivenih knjiga, sve ostalo su različite vrste radnih listova i radnih udžbenika). Što bi dijete radilo kad bi takav udžbenik dobilo u elektroničkom obliku? Trebalo bi ga ispisati, a ispis u kućnoj radinosti je višestruko skuplji i nekvalitetniji od klasičnog tiska. Objava udžbenika samo u elektroničkog izdanju stvorilo bi veće probleme učenicima i veće troškove.


Distributeri i nakladnici udžbenika su protiv tog prijedloga jer zahvaljujući udžbenicima oni imaju dobar priliv sredstava. Neki od njih su toliko bezobrazni s cijenama da ima udžbenika koji stoje daleko više nego da ih se tiska u kućnoj radinosti. I tu bi trebala država intervenirati, ne bi smjela dozvoliti nakladnicima da postavljaju nerealno visoke cijene udžbenika.


Profilova baljezganja o jedinom primjeru gdje je država bila jedini izdavač udžbenika (bivši Sovjetski Savez) i o tome kako je izvrsnost postala jedini kriterij uspjeha udžbenika su pomalo smiješna. Jedan od velikih problema s udžbenicima je taj što svaki nastavnik i profesor bira udžbenike pa se događaju situacije da u školama sva odjeljenja istog razreda imaju različite udžbenike. Kriterij odabira udžbenika nije izvrsnost već kreativni marketing izdavača koji na različite načine motivira ravnatelje i učitelje da odaberu baš njih. Od različitih seminara, poklona pa da toga da se odabire određen udžbenik zbog toga što ima bolju pripremu za nastavnike. Djeca su tu opet po strani i manje važna. Trebalo bi smanjiti tu raznovrsnost udžbenika jer manji broj različitih udžbenika za isti predmet omogućio bi veću koncentraciju kvalitetnih autora i bolje udžbenike.


I na kraju da, hoćemo udžbenike na webu. Zašto i roditelji djece ne bi imali mogućnost da utječu na odabir udžbenika? Zašto ljudi od struke ne bi imali mogućnost uvida u udžbenike i da na taj način svojim savjetima i prijedlozima pomognu da ti udžbenici budu kvalitetniji? Razvoj i pisanje udžbenika bi trebali biti otvoreni kao što je to slučaj s Django knjigom (posjetitelji imaju uvid u nastajanje knjige na webu, mogu komentirati, a knjiga na kraju izlazi u klasičnom papirnatom formatu).. Tako bi se lakše otkrile greške. Zašto djeca ne bi svojim prijedlozima utjecala na to da ti udžbenici postanu razumljiviji i prilagođeniji njima? I zašto bi autori trebali biti u sprezi sa izdavačima?


Neka autori i timovi autora otvoreno razvijaju svoj udžbenik. Postojala bi komisija koja bi odobravala udžbenike, a tek onda bi u igru ulazili izdavači koji bi se na javnom natječaju natjecali koji će povoljnije i bolje otisnuti pojedini udžbenik, a autori bi za svoj rad bili plaćeni.


Na taj način bi razvoj udžbenika bio transparentan, kvaliteniji, udžbenici bi bili dostupni svima, a jedini koji gube u toj igri su izdavači koji su do sada koristili mutnu vodu da dobro zagrabe. Takav razvoj udžbenika bi stvorio preduvjete da se jednog dana potpuno pređe na elektronička izdanja na e-papiru.


Smiješna je i Profilova primjedba kako korisnici nisu usvojili projekte poput Kindlea. Možda im netko treba reći da sold out znači rasprodan, a ne nije usvojen. E-čitači su budućnost, pitanje je samo vremena kad će u potpunosti istisnuti papirnate udžbenike u školama.



Komentari

15. srpnja 2009. 05:24

Prijedlog Večernjaka je previše naivan. U smislu "ajmo staviti sve na web, sve će biti besplatno i svi će biti sretni". Ne objašnjava zašto bi ikome bio interes raditi kvalitetan udžbenik (osim za "slavu"). Neki način kako se dobrim autorima plaća bi trebao ipak postojati. Moj projedlog je .

15. srpnja 2009. 08:21

Kao što si napisao autorima bi se plaćalo ovisno o složenosti udžbenika i njegove prihvaćenosti (neki stručni udžbenici su složeniji i treba cijeniti autorstvo bez obzira na relativno mali broj korištenja).

Jedino je ono 'bilo tko može pisati udžbenik' malo zavaravajuće jer ipak trebaju postojati norme koje ti udžbenici moraju zadovoljiti.

15. srpnja 2009. 09:04

reći da profesori biraju udžbenike po tome tko im je dao više mita je u najmanju ruku ružno, ne misliš? profesori s kojima radim i koje znam biraju udžbenike isključivo po kvaliteti. mislim da bi trebao biti teži idiot da si odabereš lošiji udžbenik s nedovoljno materijala i pri tom sebi otežaš posao, samo zato jer si od nakladnika dobio blok i olovčicu. ako i ima takvih idiota-profesora, oni su rijetki, stoga ne bi trebalo generalizirati. i, molim, neka se biranje udžbenika ostavi profesorima. ipak ONI najbolje znaju što im treba za nastavu koju će ONI izvoditi. uostalom, ONI su ljudi iz struke.

15. srpnja 2009. 10:54

Pssst:

http://oddparity.org/index.php?option=com_contenttask=viewid=75

15. srpnja 2009. 14:25

Čemu pobogu biranje udžbenika od strane učitelja i profesora?

Ako djeca imaju isti maturalni ispit, ako se cijeli obrazovni sustav kreće prema koheziji i standardiziranju usvojenog znanja, ne vidim niti jedan pametan razlog za više udžbenika. Netko će zbog udžbenika biti u boljem položaju od drugog i to je sramotno. Ili će se na takvim ispitima postavljati samo pitanja koja se nalaze u svim udžbenicima, što je također blesavo.

Ako je jedan udžbenik najbolji onda ga svi trebaju koristiti. Ako imamo 3 ponuđena, ne mogu nikako svi biti najbolji.

Stvar je, čini mi se, u "raspolaganju" državnim novcem. Ako se ne varam, ministarstvo plaća autorske honorare svim autorima udžbenika. Ako ih ima 3 puta više na svaki predmet nego što ih treba biti, onda ili plaća 3 puta više što je morbidno bezobrazno prema građanima, ili svakom autoru plaća proporcionalno manje, što je paradoksalno ako želiš osigurati nekakvu kvalitetu. Znači da tu ministarstvo svakako radi ili na svoju štetu ili na štetu djece. A ako radi na svoju štetu (financijski) onda vjerojatno radi na korist nekoga unutar ministarstva.

Samo to kad uzmem u obzir, nemam volje dalje uopće razmišljati o tome. Mogu samo ispizdit... :)

15. srpnja 2009. 15:41

@vuk: Imaš pravo, 'bilo tko može pisati udžbenik' nije trebalo zvučati onako kako je zvučalo. Ali, ako si ti shvatio poantu (a jesi) onda će valjda i drugi :)

@tomo: Duga priča, ali natjerati sve da koriste "najbolji" učenik bi bila prilično loša odluka. Nemam sad vremena argumentirati, alo obećajem da ću to obaviti to sutra ujutro.

15. srpnja 2009. 15:53

@Ire: u pravu si, nepošteno sam ocrnio one profesore koji savjesno rade svoj posao i njima se ispričavam. Ali budući da cijeli sistem pogoduje korupciji sigurno je ima i više nego što bi željeli.

15. srpnja 2009. 19:21
15. srpnja 2009. 22:55

korupcije svakako ima, ali na "višim" razinama. to da se svake godine tiskaju novi udžbenici s 2-3 promijenjene ili dodane rečenice ili zadatka je notorna budalaština. a tko to plaća nego mi, građani?

ali sve je to muu point, rekao bi Joey iz Prijatelja, vrh sante leda zvane hrvatsko školstvo.

16. srpnja 2009. 09:24

Izbor udzbenika je dio mog standardnog profesorskog posla. Biranje udzbenika se temelji na strucnosti nastavnika, ali ne možemo odbaciti da postoje "pokloni" za odabir. Nemojte se zavaravati "etikom" jer u danasnjoj situaciji svi koriste priliku. U principu MZOS odobrava udzbenike i uvijek ih za pojedini predmet ima 2-4 primjera. Obzirom da se sve radi prema nacionalnom kurikulumu onda su u principu udzbenici izuzuetno slicni, a u nekim slucajevima se razlikuju samo grafickom pripremom. Ako ne npr. prema drzavnom nastavnom planu i programu uci o molekuli H2O onda je to opisano u svakom udzbeniku i u svakom stoji da je voda sastavljena od dva vodika i jedan kisik. Ne moze biti drugacije. Podrzavam online udzbenike kao i kombinirani nacin poducavanja u kojoj ucenici istrazuju dio nastavne materije uz pomoc racunala. Istina je da vjerojatno polovica obitelji mozda posjeduje racunalo ali postoje izvrsni svjetski projekti informatizacije poput "One Laptop per Child" u kojem laptop stoji 200$ (znaci oko 1100 kuna). Komplet udzbenika danas stoji i puno vise od toga, a laptop se nece baciti nakon godine koristenja.

16. srpnja 2009. 11:47
  1. Pocetak clanka po kojemu ideja o online udzbenicima nije dobra jer... ne elaborira se do kraja. Takvi su ucenici danas u manjini, te je taj problem minorna i savladiva prereka za koncept nestampanih udzbenika. Takvim uceniciam se knjige mogu i stampati, a umjesto online kod kuce mogu se udzbenici distribuirani za citace knjiga u skoli.
  2. Kad se govori o udzbenicima onda se uglavnom misli na visokotirazne udzbenik, a zaboravlja se kako nedostaje jako puno strucnih udzbenika.
  3. Kad se ovako naglo otvori problem on nas fokusira na jedan pogresan nacin. Udzbenik je samo dio nastavnog procesa, zastario i nedostatan. Ne razmislja se o multimedijalnoj nastavi (osim kao mogucnosti da se zaradi kupnjom mm orudja, ali ne i da se to usvoji kao efikasni nacin poducavanja). Uglavnom su nase nastavne metode zastarjele, a stampani udzbenik je u tome nenadoknadiv.
  4. Koliko se sjecam guverner Kalifornije je pokrenuo inicijativu za nestampanim udzbenicima, tj. citace knjiiga tipa Kindle.
18. srpnja 2009. 00:17

Otkuda vam ideja da MZOŠ placa autorima honorare? To rade izdavači. I čemu tolika hajka na izdavače? Zaboravlja sa da oni jako puno ulažu u obrazovanje nastavnika koji često ne znaju niti kako koristiti vizualne materijale u nastavi, a kamoli web. Poučavanje nije samo hajmo donijeti isprintani materiral s weba u razred. Dobru nastavu ne čini samo dobra tema, nego dobar nastavnik koji je kreativan i stručan. Izdavači na usavršavanju i stručnosti rade jako puno. Nitko ne spominje pregršt radionica po svim gradovima Hrvatske kojima izdavači nastoje podići kvalitetu obrazovanja, ali se na sva usta spominju olovke i blokovi. Tipično za nas. Sve treba popljuvati i ocrniti.

18. srpnja 2009. 11:14

@Gita: tipično za nas pljuješ po nastavnicima koji su loši, a izdavači su dobri momci. Kao u nekom starom crno-bijelom filmu. :-)

18. srpnja 2009. 21:54

Da, crno bijeli, baš! Iz koje je produkcije onaj u kojemu se pravednici parolom 'Stavite udžbenike na web 'bore za spasenje osiromašenog naroda koji su podjarmili zli i opaki izdavači? Bit' će da je to neki moderniji, zvuči revolucionarno!

22. srpnja 2009. 18:18

O tome kako su učitelji i profesori ljudi iz struke bi se moglo puno raspravljati. Naime, ne biraju oni udžbenike prema njihovoj kvaliteti, već prema kvaliteti priručnika i dodatnih materijala uz njih. Ako priručnik u sebi sadrži sve priprave za nastavu, sve planove i programe te eventualno dodatne nastavne listiće izabrat će udžbenički komplet bez obzira na njegovu kvalitetu. Iako je u njihovim zaduženjima velik dio tjedne satnice određen za planiranje, programiranje i pripremanje za nastavu nikome se to ne radi pa im je jednostavnije koristiti već gotove priprave i planove.

25. srpnja 2009. 18:24

Moje je mišljenje kako su udžbenici na webu moguće dobro rješenje, ali nikako za osnovnu školu i to barem do 6-tog razreda. Djete se u toj dobi još uvijek intezivno razvija i upija sve dostupne informacije, a web pruža mnogo više od pukih informacija što ne mora biti nužno dobro i za djecu. Školski progam za osnovnu školu itekako se može prilagoditi kao i nastavna pomagala. Nekavi radni listovi i slične stvari nekada nisu postojale, a zadatke smo prepisivali u bilježnice i tamo ih rješavali. Mnoge tzv. novotarije današnjeg doba zapravo unazađuju djecu tako da se klinci usčuđavaju kada nekakav zadatak trebaju danas prepisati. Pisanje i čitanje najvažnije su dvije lekcije u osnovnoj školi a računala takvo razvijanje na neki način ograničavaju. Često je rukopis nečitnjiv, a sama slova se nažalost pišu na potpuno pogrešan način. Dakle, smatram kako web udžbenici mogu biti dobro rješenje ali samo kao pomoć, a ne kao jedino i osnovno sredstvo rada i učenja barem u ovom trenutku i to za srednjoškolce i studente. Kao takvi dosta trebaju biti dostupnih i potpuno besplatni, a ne da na njima netko zarađuje grdne pare. Točno je da niti onda ne bi bili dostupni baš svima zbog cijena računala, ali i to se može riješiti posebnim poslovima koje i srednjoškolci a i studenti mogu obavljati za vrijeme praznika jer ni računala danas nisu više baš toliko nedostupna cijenom kao nekada. Što se tiče ispisa na papir, domaće tvrtke koje se bave bojama odnosno tintom trebale bi ozbiljno razmisliti dokle će unosan posao kao što je proizvodnja tinte za printere prepuštati strancima. Nažalost, očito je da je u ovoj zemlji mnogo lakše samo trgovati i uvoziti nego li napokon nešto proizvesti. No to je već druga tema kojom se treba pozabaviti naša vlada.