Harač protiv budućnosti

domaćeostale male stvari

Bezumi harač kojeg je ZAMP pokušao nametnuti prošle godine (moj osvrt bio je objavljen pod naslovom Koga štite Zampiri?) nije uspio pa je konačni sporazmu ZAMP-a i HGK-a donio osjetno manje namete. Više o tome možete pročitati na stranicama Buga.

U godišnjaku ZAMP-a za 2005. vidi se koliki je prihod od naplate autorskih prava (70.020.215 kn) te koliko na kraju ostaje za raspodjelu (48.238.479 kn). Ali nema izvještaja o onome što bi većinu ostalih smrtnika najviše zanimalo: kako je taj prihod raspoređen i tko sve dobiva novac?! Ptičica mi je prišapnula da ZAMP dugi niz godina uopće nije uplačivao sredstva prikupljena za izvođenje stranim autorima? Na taj način je i sam ZAMP kršio autorska prava.

Među onima koji su na popisu za raspodjelu novih prihoda je i Društvo hrvatskih filmskih redatelja. Time se može opravdati namet na DVD medije, ali bilo bi potpuno nepravedno kad bi nekolicina domaćih redatelja, čija je gledanost u odnosu na strane redatelje sigurno 1:100 (ako ne i veća), dobivala naknadu za nečiji tuđi rad. Da se razumijemo, ja navijam za domaći film i volio bih kad bi se snimalo puno dobrih, domaćih filmova, ali nepravda je nepravda, bez obzira na to tko profitira od nje.

I to je osnovni problem s tom naknadom: nepoštena, diskriminirajuća raspodjela prikupljenih sredstava. Možete prodati milion primjeraka nosača zvuka, koji će se iskopirati u nekoliko desetaka puta većoj količini, ali ukoliko niste u pravoj udruzi nećete vidjeti i kune. A da ne govorimo o svim ostalim djelatnostima, koje također trpe zbog nelegalnog kopiranja, ali nisu predviđene niti spomenute u pravilniku o raspodjeli.

Ušli smo u digitalno vrijeme u kojem će se autorski sadržaji distribuirati na nove načine. Ti novi načini su jednostavniji i jeftiniji i ne mogu se zadržati stari običaji i stare cijene. Cijene u domaćoj fonoteci su nebulozne. 7.32 kn po pjesmi domaćeg izvođača. I onda se čude zašto se ljudi okreću piratstvu. Da su cijenu smanjili na pola onda bi možda i razmislio o kupnji. Ista cijena za sve izvođače, sve albume i sve pjesme je još jedna nebuloza spomenute fonoteke. Neke pjesme ne vrijeme ni pola lipe, a kamoli 7.32 kn.

Kad prosječnom .hr izvođaču spomenete da su nosači zvuka preskupi i da bi cijena trebala biti niža (smatram da bi prodaja osjetno porasla s cijenama od 19-49 kn po CD-u) oni počinju pričati o tome da je to podcjenjivanje njihovog rada. Znači li to da njihov rad vrijedi samo 73.20 kn ili nešto više kolika je cijena pravog CD-a? Zašto o tome ne razmišljaju na način da je vrijednost njihovog proizvoda jednaka ukupnoj prodaji? I da je bolje prodati jednu pjesmu 100 puta za 1 kn nego samo jednom za 7.32 kn.

Starije generacije su stekle naviku kupovanja omiljenih nosača zvuka. Nove generacije, uz ovakve cijene i nepodnošljivu lakoću kopiranja, mogu stjecati samo druge, oprečne navike. Umjesto harača trebalo bi promisliti o učinkovitoj digitalnoj distribuciji i o digitalnim cijenama (da ne kažem binarnim) za digitalno vrijeme.

Izvođači i autori, koji će uporno inzistirati na održavanju starog poretka, mogli bi doživjeti veliki krah u budućnosti. Najveće zvijezde i najslušaniji izvođači nastajat' će na novi način, njihovu diskografiju činit' će URL-ovi...



Komentari

6. siječnja 2007. 13:57

Iskreno mislim da je u redu da su cijene pjesama u digitalnoj fonoteci (iTunes, ova domaća...) iste za sve pjesme, isto kao što i CD-ovi koštaju jednako.

7. siječnja 2007. 12:50

Složio bih se sa Berislavom, posebno što je vrednost određene pesme prilično subjektivna stvar.

7. siječnja 2007. 17:24

Kad sam spomenuo da nije ok što su cijene za sve pjesme iste rukovodio sam se svojim subjektivnim mišljenjem i procjenom vrijednosti pjesama. Kad malo razmislim slažem se s vama.

14. siječnja 2007. 13:35

Malo zaostajem, ali evo čuveni Sporazum je potpisan. Smatram kako bi trebalo uvesti sličan harač i na džepne svjetiljke (pa i na baterijske uloške), jer ih lopovi koriste prilikom noćnih provala... ;)